Een nieuw idee presenteren? Verdubbel je overtuigingskracht met de zeilboot technique!
Tom hield een paar weken geleden zijn presentatie. In deze presentatie wilde hij zijn bedrijf ervan overtuigen een nieuw ICT-tool aan te schaffen. Hij bleef vertellen over hoe de situatie nu, zonder die tool, toch echt niet wenselijk was. En hij deed dat vol overtuiging.
Echter, als publiek dacht ik alleen maar, hoe dan wel, hoe dan wel? Dat kwam uiteindelijk wel, maar veel te laat voor mij als publiek. Het echte overtuigingseffect bleef hierdoor uit.
Toen we uiteindelijk de bouwstenen van de presentatie op de grond legde in de vorm van een mindmap, werd het me weer duidelijk. Alle punten die niet wenselijk waren lagen aan een kant, en de punten hoe het met de tool wel zou kunnen aan de andere kant.
Daar was natuurlijk niets mis mee. Want, het klopte allemaal als een bus en het was ook haarfijn gestructureerd.
Wat was er dan aan de hand?
Waarom ontbrak de overtuigingskracht?
Ook al was alle informatie daar en was het goed gestructureerd?
Laat ik dit uitleggen aan de hand van een prachtige metafoor (van Nancy Duarte). Stel je voor dat ik met een zeilboot naar de overkant van een meer wil zeilen (van zuid naar noord), want daar is de haven.
Er staat een noorderwind en dus kan ik niet recht tegen de wind in zeilen. De kracht van de wind is te heftig en ik zal veel energie verspillen en op dezelfde plek blijven dobberen.
Ik dien dus heen en weer en heen en weer te zeilen, om uiteindelijk op mijn bestemming aan te komen (zie plaatje). De wind symboliseert hier de weerstand die je als spreker kunt verwachten, als je een nieuw idee introduceert.
En die weerstand zal er zijn. Want het zit niet in de menselijke natuur meteen een nieuw idee te omarmen. Dus, we dienen die weerstand te “omzeilen” ;-).
Grafisch gezien, ziet de structuur er dan zo uit in je presentatie.
Kortom, je laat zien hoe de situatie is zonder jouw idee, en dat zet je zo goed mogelijk af, tegen de situatie hoe die zou kunnen zijn, zodra jouw idee geaccepteerd zal zijn. En dat doe je verschillende keren.
Zie beneden hoe het middendeel van Tom’s presentatie er met de zeilboot-technique uit ziet. Zijn middenstuk van zijn presentatie bestaat nu uit 3 x, “back and forth” zeilen.
De zwart tekst laat de situatie zien, zoals die nu is. Het gele deel, wat het betekent zodra de nieuwe tool is aangeschaft.
In plaats van alle nadelen achter elkaar op te sommen en daarna alle voordelen. Zet je ieder ongewenst en gewenst onderdeel van je idee duidelijk tegen elkaar af.
Wat maakt het verschil? Waarom verdubbelt dit je overtuigingskracht?
- Zonder de zeilboot-techniek, moet ik als publiek veel te lang wachten, op hoe dan wel. Ik ben dan al afgehaakt.
- Ik kan de verbanden niet meer leggen. Er is veel te veel informatie voor mij als publiek om de onderlinge onderdelen goed met elkaar te kunnen verbinden.
- Het contrast, heeft een enorm overtuigend effect. Het publiek kan het verschil meteen zien, voelen, begrijpen. Het publiek voelt de transformatie, na transformatie.
Zo zie je dat een beetje aanpassen en schuiven van je informatie jouw overtuigingskracht kan verdubbelen.
Succes!
4 Mei volgende training Presentation Skills (ENG)
Betaal vroegboekkorting van 397,- ipv 497,-. Na 28 februari gaan de prijzen omhoog.
- Hoe kun jij zowel helder als boeiend presenteren?
- Hoe kan jij je publiek overtuigen?
- Hoe met zenuwen om te gaan?
Na deze training zul jij de trainingsruimte verlaten en weten hoe jij succesvol jouw boodschap kunt overbrengen aan een internationaal publiek.
Voor meer informatie ga naar:
https://presentingwithimpact.nl/english-presentation-skills/
Of mail naar info@presentingwithimpact.nl