Zie je als expert glazige blikken tijdens je presentatie, dit kunt je eraan doen!
Als expert heb je een hoop kennis. Je bent dag in dag uit met je vak bezig, wellicht al jaren. Je weet hoe complex zaken kunnen zijn en hoe alles met elkaar verbonden is. Juist omdat je zoveel weet, heb je als expert vaak de neiging om in de inhoud verstrikt te raken. En dat is heel normaal. Helaas, is vaak het gevolg hiervan dat je tijdens een presentatie met je mooie schat aan kennis figuurlijk op een eiland blijft staan. De inhoud blijft bij je en weet niet de reis naar het publiek te maken, laat staan dat de informatie inzinkt.
Hoe kun jij nu als expert eenvoudig de brug leggen naar jouw publiek? Zodat je geen glazige blikken meer ziet, maar een publiek dat van begin tot einde aangehaakt blijft? Hoe zorg je ervoor dat jouw informatie ook echt inzinkt en het publiek de essentie van jouw verhaal begrijpt en kan navertellen?
Lees in deze nieuwsbrief hoe de eenvoudige 3-traps techniek hierin het grote verschil kan maken!
Wat betekent deze techniek?
Hiervoor dienen we eerst even stil te staan bij het feit waarom een goede presentatie uit 3 onderdelen bestaat. Namelijk een begin, midden en einde. Net zoals bij boeken, toneelstukken en films. Dit is natuurlijk niet voor niets zo. Dit is wat ons brein nodig heeft. Ieder onderdeel heeft zijn eigen functie.
Wat betreft een presentatie, dient het begin om het publiek op te warmen en ze klaar te maken voor wat er gaat gebeuren, ze begrijpend te maken en interesse op te roepen.
Daarna geef je de informatie in het middenstuk en vertel je wat je in je introductie beloofd hebt. Dan zijn we nog niet klaar. Want, het publiek heeft het einde dan nog broodnodig, om het middenstuk te laten bezinken. Een korte samenvatting en de conclusie en/of nogmaals de boodschap.
Kortom op macroniveau, heeft het publiek deze onderdelen; het begin, midden en einde nodig.
Waarom gebruiken we deze ijzersterke techniek dan ook niet op microniveau?
Voor ieder onderdeel in jouw middenstuk of voor een PowerPoint slide?
Dat betekent het volgende.
Je krijg het publiek supersnel aan boord door een korte vraag. (introductie).
“En nou hoor ik u denken, waarom is deze aanpak dan het beste?”
Daarna vertel je de reden waarom deze aanpak het beste is. (middenstuk)
“Nu dat komt omdat…..”
En dan maak je het “solid” of je “sealt” het, zoals ik dat noem. Je sluit af door JE PUNT te maken. (einde)
“Kortom: aanpak B geeft meer toegevoegde waarde door de mogelijkheid van hergebruik.” PUNT.
Zodat je naar het volgende onderdeel gaat.
“Maar, hoe werkt hergebruik dan precies in de praktijk?”
Op deze manier voeg je 2 lagen van uitleg (explanation) toe, die jouw publiek broodnodig heeft.
De vraag:
1) Je duikt niet meteen de inhoud in, maar je geeft structuur en maakt je publiek razendsnel nieuwsgierig door de kernvraag te stellen die jij met je inhoud gaat beantwoorden. Kortom: je geeft structuur en wekt interesse tegelijkertijd.
Het punt:
2) Je maakt “het punt” na je uitleg. Alles komt bij elkaar in een eind statement die het voorgaande nogmaals expliciet maakt. Je zegt beknopt in andere woorden wat je net uitgelegd hebt.
Als expert denk je vaak, de conclusie hiervan is toch logisch, ik kan het hierbij laten. Maar, dat is niet voldoende voor het publiek, geloof me. Ze hebben jou nog nodig om de gevolgtrekking te maken en even alles bij elkaar te trekken. Zeker als het voorgaande best wat uitleg en tijd nodig had.
Report & Presentation
Het beneden staande plaatje laat goed zien dat het stapelen van content op content uitputtend is voor het publiek. Alsof je een rapport voorleest, wat heel erg “dense” is. Je stapelt inhoud op inhoud en dat overkomt je als expert vaak ongemerkt.
Maar, jouw rol als expert in een presentatie is meer om een GIDS voor jouw publiek te zijn. Jouw rol is om “explanatory” te zijn. En dat doe je door de net uitgelegde 2 lagen toe te voegen!!
Geef je publiek wat ze nodig hebben om jouw inhoud tot zich te kunnen nemen!
Nog meer voordelen:
Het bijkomende voordeel is dat je presentatie op deze manier ook veel “conversationeler” wordt. Alsof je in gesprek bent met het publiek in plaats van het alleen maar zenden van informatie op informatie. Je presentatie is “interactiever” en haakt hierdoor ook beter aan bij je publiek.
Ook is het gemakkelijk voor jou als spreker. Je beweegt je heel logisch en als vanzelf van het ene onderdeel naar het andere. De presentatie lijkt zich als vanzelf te ontvouwen.
Waar gaat het meestal fout?
Als experts hebben we de neiging alleen het middenstuk toe te passen (zie plaatje hieronder). Omdat we uitgaan van puur inhoud, stapelen van inhoud op inhoud, in plaats van te bedenken wat het publiek nodig heeft om de inhoud echt binnen te krijgen (de 3-traps techniek).
We denken ik heb de inhoud toch gezegd, klaar. Op naar het volgende punt. Verder hoef ik toch niets te doen?
Ons niet realiserend dat het publiek steeds weer opnieuw getriggerd dient te worden (VRAAG STELLEN) om aangehaakt te blijven en in het juiste spoor gezet dient te worden (STRUCTUUR), voor de inhoud kan gaan vallen.
En duidelijk punten nodig heeft (MAAK JE PUNT). Met ander woorden het uitleg gedeelte nog even expliciet maken. Dat heeft het publiek nodig om weer verder met jou op reis te kunnen gaan.
Voorbeeld:
Kortom……. <PUNT>
In een notendop…… <PUNT>
Met andere woorden…… <PUNT>
Dat betekent dus…….. <PUNT>
Zonder de afsluiting en punt maken, heeft jouw kennis het publiek wellicht wel bereikt, maar het zinkt niet in.
Bovendien geeft het punt maken met de pauze ook structuur. Ohh, we hebben dit stuk nu afgerond, voelt het publiek. Nu gaan we verder naar een volgend deel.
In plaats van deel naar deel aan elkaar te breien, zodat het voor het publiek niet duidelijk is waar iets ophoudt en weer begint. En de informatie een grote brei wordt. Waardoor het publiek, je raadt het al……….afhaakt of glazig gaat kijken.
De beste radiofrequentie
De 2 lagen van “explanation” waarmee jij je inhoud omhult zou je kunnen zien als de radiofrequentie waarmee jij het beste en het meest zuiver met jouw publiek communiceert.
Waarom? Het is de helicopterview, de “explanation”, waarmee je boven de inhoud hangt en dat is de brug naar jouw publiek!
Voeg die lagen toe en de inhoud glijdt veel beter naar binnen en zal tevens beter bezinken en je zult zien glazige blikken zijn verleden tijd!
Succes!
“Vraag en punt maken is helicopterview en dit is de beste radiofrequentie waarmee je contact hebt met publiek! Gebruik het!!”
Deze inhoud komt uit mijn nieuwste E-book: “Maak in 5 stappen jouw zakelijke presentatie super helder, boeiend en memorabel!”. Je kunt het gratis E-book ontvangen door een mail te sturen naar info@presentingwithimpact.nl.