Laat een Fred Flintstone invliegen en rol obstakels moeiteloos weg.
Ken je dat gevoel? Je weet als deskundige of expert dat bepaalde informatie, idee of tool een heel goed idee is. Je bent reuze enthousiast, maar het publiek staart je glazig aan of is helemaal niet zo enthousiast over het idee. Weer een tool, weer een ander soort rapportage of manier van doen, zie je ze denken. Zal mijn tijd wel duren.
Maar jij weet, met jouw ervaring dat dit echt jouw publiek zou kunnen helpen. Jij hebt een bredere blik, je hebt het vaak gebruikt en gezien hoe jouw idee het verschil kan maken voor de groep mensen die voor je zit.
In plaats van het maar blijven herhalen van de feiten van die geweldige tool, of dat geweldige idee is het veel effectiever om op zo’n moment een Fred Flintstone in te laten vliegen. Zodat het obstakel van de weg kan worden gerold en het publiek zich weer kan verbinden met het glorende perspectief. Wat door de weerstand, de grote steen, niet meer zichtbaar was.
Lees in deze nieuwsbrief hoe je dit kunt doen door de “Feel/Felt/Found” methode. Hiermee krijg je jouw publiek weer geïnspireerd en enthousiast door het vertellen van een verhaal.
Als je specialist of deskundige bent, dan weet je de bezwaren of stenen die jouw publiek of toehoorders op de weg kunnen zetten (gebrek aan tijd, geld etc). Je weet ook de verhalen van mensen die dit eerder dachten of voelden en hoe ze deze obstakels uiteindelijk hebben overwonnen en hoe ze dat enorm geholpen heeft. Je hebt dus een held nodig een Fred Flinstone, die je ten tonele brengt en waar jouw publiek zich mee kan identificeren. Zie beneden de techniek in 3 stappen uitgelegd.
Feel, Felt, Found Technique:
1) Heel belangrijk is het om je met je publiek te verbinden. Door begrip te tonen voor hoe ze zich voelen. FEEL
2) Daarna vertel je over iemand die precies hetzelfde ervoer. FELT
3) Ten slotte vertel je hoe die persoon met behulp van tools of door er anders naar te kijken (mindset) of door jouw idee, erin geslaagd is om…. FOUND. Wat haar of hem het volgende heeft gebracht….
Voorbeeld:
“Ik begrijp dat je denkt, ik ben geen social media type en ik heb geen zin om op facebook mijn mede studiegenoten te volgen of vragen te stellen in de speciale studiegroep. Veel van de nieuwkomers ervaren dit en veranderen gedurende het proces toch van gedachten.
Zo ook Dana. Zij uitte dezelfde soort bezwaren. Het zou haar te veel tijd kosten, ze had het te druk en bovenal geen zin in. Halverwege de opleiding begon ik ineens Dana steeds meer in de community op te merken. Toen ik haar tegenkwam en haar vroeg hoe het toch kwam dat ze nu wel erg actief was op facebook vertelde ze me dat ze toen ze een keer een kwartiertje tijd over had, op de facebook was gaan kijken. En toen is het balletje gaan rollen.
Al na een paar keer de site bezocht te hebben, ben ik overstag gegaan, vertelde ze me. Ik herkende zoveel in de commentaren en raakte enorm geïnspireerd door alle ideeën en ervaringen die werden gedeeld. Ik had niet kunnen bevroeden dat het deel uit maken van deze community, zo’n boost aan mijn leerproces zou geven. Ik heb meer plezier en haal veel meer uit de opleiding door hier actief te zijn.
En dit is wat ik vaak hoor van community leden die er aanvankelijk sceptisch in stonden.
Voel je ‘m?
Hoe wordt de steen, het bezwaar nu weggerold door bovenstaand verhaal?
1) Het is enorm belangrijk om oprecht begrip te tonen. Dit is op dit moment hoe iemand uit het publiek of met wie je spreekt het ervaart. Hiermee creëer je verbinding.
2) Dan voer je iemand ten tonele die precies hetzelfde ervoer (een Fred). Diegene botste tegen hetzelfde obstakel op. Hierdoor verplaats je de focus naar een meer objectieve plek. Want, jij hebt makkelijk praten, als specialist. Het publiek zal het eerder aannemen van een “peer” dan van jou. Hierdoor voelen ze zich ook onderdeel van een groep. Hé, er zijn mensen mij voor geweest. Ik ben niet de enige die hier tegenaan loopt.
3) Als ze zich met de groep kunnen identificeren, dan breng je de groep in beweging, door te vertellen hoe die persoon het obstakel heeft overwonnen. (kleine stapjes nemen, een paar keer 15 minuten gaan kijken als er tijd over is) en wat hem/haar dat uiteindelijk heeft opgeleverd. Het glorende perspectief. (groter leereffect, veel meer plezier, steun).
Succes ermee!
Bron: changingminds.org