Wat maakt de presentaties van grote consultancy firms zoals McKinsey, PwC en Deloite zo goed?
Als je een presentatie maakt heb je 1 doel, ongeacht je publiek. En dat is om het zo makkelijk mogelijk voor jouw publiek te maken te begrijpen wat jij vertelt.
Alsof dat al niet genoeg is, hebben met name consultants (of andere professionals die veel data moeten presenteren en overtuigen) hierin wat extra barrières, te overbruggen namelijk.
- Hoe de enorme hoeveelheid aan data te sorteren en helder over te brengen?
- Hoe de klant, die vaak ongeduldig is, meteen aan boord te krijgen en “ingetuned” te houden van begin tot einde?
- Hoe ervoor te zorgen dat je rustig je verhaal kan vertellen, zonder je druk te maken of je je verhaal wel afkrijgt, waardoor je boodschap in het water valt.
En dit is nu precies wat de grote consultant firms zo goed doen. Ze zijn meesters in het geven van “Persuasive Presentations” voor hun klanten.
Ze weten hun slides en verhaal zo te structureren, dat het allemaal helder, inzichtelijk en ook nog eens boeiend is voor het publiek.
En dit is te danken aan 2 concepten.
Het “SCQA framework” en het toepassen van “the Pyramid Principle”.
Wat doet dit “SCQA framework” bijvoorbeeld?
Door het “SCQA framework” toe te passen, voeg je verhaal toe aan jouw presentatie. Dit is geen story-telling zoals dat wellicht bedoeld wordt in marketing, maar een “framework” wat het mogelijk maakt heel snel en beknopt de context weer te geven, waardoor het advies wat later zal volgen in vruchtbare aarde valt. Hier begin je jouw presentatie mee.
En ik heb dit alles net op jullie lezers toegepast ;-).
Hoe dan?
SCQA staat voor.
Situation.
Complication.
Question.
Answer.
Situation: dit refereert naar de huidige situatie.
“Als je een presentatie maakt heb je 1 doel, ongeacht je publiek. En dat is om het zo makkelijk mogelijk voor jouw publiek te maken te begrijpen wat jij vertelt.”
Complication: dit refereert naar de complicatie, het probleem.
“Alsof dat al niet genoeg is, hebben met name consultants hierin wat extra barrières, te overbruggen namelijk:
Hoe de enorme hoeveelheid aan data te sorteren en helder over te brengen?
Hoe de klant, die vaak ongeduldig is meteen aan boord te krijgen en “ingetuned” houden van begin tot einde?
Hoe ervoor te zorgen dat je rustig je verhaal kan vertellen, zonder je druk te maken of je je verhaal wel af krijgt waardoor je boodschap in het water valt?” (Complicatie)
Question: dit refereert naar de vraag. Een directe of een impliciete vraag die onder de informatie verborgen ligt.
“En dit is nu precies wat de grote consultant “firms” zo goed doen. Ze zijn meesters in het geven van “Persuasive Presentations” voor klanten. Ze weten hun slides en verhaal zo te structureren, dat het allemaal helder, inzichtelijk en ook nog eens boeiend is voor het publiek.” (Implicit question, hoe doen ze dat?)
Answer: dit is het antwoord, wat logisch volgt op de vraag.
“En dit is te danken aan 2 concepten. Het “SCQA framework” en het toepassen van “the Pyramid Principle’”. (answer)”
De uitleg van het antwoord, volgt in het middendeel van je presentatie. Waar je vervolgens “the Pyramid Principle” op gaat toepassen. De SCQA gebruik je voor je introductie slide.
Nieuwe training “Persuasive Presentations for Consultants”
- Wil jij nu weten hoe je dit voor jouw presentaties toepast?
- Hoe het eruit ziet in “the real world’?
- Hoe je de 2 concepten toepast, zodat jij als consultant weet hoe je jouw droge, onduidelijke, te volle presentatie verandert naar een “persuasive” presentatie?
Geef je dan op voor de training “Persuasive Presentations” voor consultants.
In 1 dag leer jij deze concepten toepassen en dit is goud waard.
Na 10 jaar training geven, kom ik er steeds meer achter dat de achtergrond, de toegepaste structuren, het effect regeren. En als je weet hoe je dit kan toepassen, maakt het alles zoveel gemakkelijker.
De voorbereiding, het presenteren zelf en het effect wat je ermee bereikt. Publiek wat jou heel duidelijk begrijpt en “ingetuned” is van meet af aan tot het einde toe. Zodat jij een super professionele indruk maakt.
Geïnteresseerd? Stuur een mail naar info@presentingwithimpact.nl.
Open Training “Persuasive Presentations for Consultants”: vrijdag 21 oktober. Kosten: 497,00 euro.
Als je je voor 7 oktober opgeeft, krijg je een “Early Bird” korting van 50,00 euro en betaal je 447,00 euro i.p.v. 497,00.
To more impact, grip and presenting pleasure!
Meer geïnteresseerd in een Basistraining Presenting with Impact?
Geef je op voor de Open Training “Presenting with Impact” vrijdag 28 oktober. Nog 3 plekken vrij.
“It was a big impact and it was very useful for me so far. “
Participant 23 September 2022.