Waarom veel presentaties niet onthouden worden en DIT kun je eraan doen ….
“Weet je dat eigenlijk niemand ooit iets kan herinneren of terughalen van onze “keynote”. Vertrouwde de CEO, die ik onlangs ondersteunde, me toe.
Wat zonde toch. Er wordt zoveel geld en tijd voor uitgetrokken. Zo’n “keynote” is toch de belangrijkste presentatie van een congres of event.
Het is de kans om alle managers of medewerkers te inspireren, ze tot actie aan te zetten of ze eensgezind achter een nieuwe koers te laten scharen.
In plaats daarvan zit iedereen braaf een uur lang te “luisteren”. Blijkbaar gebeurt er bar weinig in de breinen van het publiek. Anders, zou het publiek zich toch wel wat kunnen herinneren of nog beter, in de juiste actie komen, na de “keynote”?
Hoe komt dit toch?
Maar nog belangrijker, wat kun je eraan doen?
Het ligt niet aan inzet van de CEO of de betrokkenen. Er wordt van alles uit de kast gehaald. Er zijn vaak zelfs meerdere personen en afdelingen bij betrokken. Met andere woorden; men gaat niet over een nacht ijs.
Toen ik deze CEO vroeg, hoe dat toch kwam, ondanks de inzet, dat er niets onthouden wordt van zo’n “keynote”. Antwoorde hij: “er is te veel informatie en er zit geen verhaal in”.
Hij begreep het heel goed.
Een voorbeeld van een keynote met veel informatie en geen verhaal:
De keynote begint over individuele excellentie, maar daarna wordt er verteld dat er tegelijkertijd ook heel belangrijk is om goede teams te hebben, waarbinnen goed met elkaar samengewerkt wordt. Dan gaat het over hoe belangrijk de “mindset” is en dat je die kan aanpassen. Vervolgens gaat het over nieuwe kansen. Dan komt er ook nog ter sprake dat de waarden van het bedrijf blijven bestaan, maar daarachter aan ook dat ze tegelijkertijd een nieuwe aanpak nodig hebben.
Mijn hoofd duizelt hierbij. En dit alles los verstrooid over de presentatie. Daartussendoor werden ook nog de cijfers van 2018 en de plannen voor 2019 verteld.
Het probleem; er was geen keuze gemaakt. Er was geen heldere kernboodschap gekozen, er was geen accent gelegd, waar alles aan opgehangen kon worden.
En zonder boodschap, keuze, insteek of accent, zit er vaak geen verhaal in en wordt de presentatie een lange lijst van schijnbaar losse stukken informatie in plaats van een verhaal. Wat dus……… niet onthouden wordt….
Er was te veel informatie en er zat geen verhaal in.
Hoe dit op te lossen?
Het is zaak een overkoepelende kernboodschap te bedenken, voordat je begint met het maken van een presentatie! Deze houdt alles bij elkaar!
Wat is het belangrijkste dat jij wilt dat het publiek onthoudt, nadat jij klaar bent met je presentatie?
De kernboodschap is als een punt van een paraplu. Alles leidt naar de kernboodschap toe en is ermee verbonden.
Hoe werkt dit dan concreet?
In plaats van geen keuze te maken en alles te verstrooien over de presentatie. Is het dus zaak een kernboodschap of insteek te kiezen en dan komt er bijna als vanzelf verhaal in. Wat logisch uit elkaar gevouwen kan worden.
Laat zeggen dat de belangrijkste boodschap is: “we moeten onze aanpak veranderen”. Dan zou je de presentatie als volgt kunnen starten.
“We zijn in een unieke situatie momenteel.” We zijn weer een onafhankelijk bedrijf. Alsof we weer met een blanke pagina kunnen beginnen. Dat is ongelofelijk spannend en biedt ons veel mogelijkheden.” (Beginnen met waar we zijn)
“We zijn nog hetzelfde bedrijf, met dezelfde mensen en ook dezelfde waarden. Het is belangrijk dat jullie dat beseffen.”
“Echter er is 1 grote verandering!“ (positioneren van aandacht en kernboodschap).
“We moeten in de toekomst onze aanpak aanpassen! (keuze insteek, de kernboodschap)”
“En in deze “keynote” ga ik jullie vertellen, waarom we onze aanpak moeten veranderen, wat die nieuw aanpak inhoudt en de hulpmiddelen die we paraat hebben om daar te komen.”
Nu kan de rest van de sub boodschappen, heel gemakkelijk opgehangen worden in deze structuur.
Bijvoorbeeld: wat we nodig zullen hebben voor deze nieuwe aanpak zijn 3 zaken:
1) individuele excellentie,
2) teamwork en
3) de juiste “mindset”.
Tevens zit er nu ook een verhaal in. We vertrekken van waar we nu staan (situatie), er is een grote uitdaging (nieuwe aanpak), en hoe gaan we die tackelen (hulpmiddelen).
Daarnaast is het publiek nu ook onderdeel van het verhaal en worden veel meer betrokken. Zij zijn de helden die na de “keynote” op zoektocht en avontuur gaan. Hier staan wij, daar gaan we heen, met 1 grote uitdaging. En hier hebben we de volgende hulpmiddelen voor.
Kortom, wil je dat jouw “keynote” onthouden wordt, val niet in de “te veel informatie en geen verhaal” valkuil.
Maar:
Durf te kiezen en zet jouw kernboodschap centraal! Je verhaal zal veel beter onthouden worden en veel meer impact hebben!
Succes!
Wil jij ook leren?
- hoe je een presentatie met impact maakt?
- hoe je een overtuigende presentatie maakt, die de 3 psychologische fasen van het overtuigen volgt?
- hoe je jouw presentatie opbouwt, zodat jij makkelijker je presentatie vertelt en deze ook veel beter landt bij jouw publiek?
Schrijf je dan in voor de training “story design”, waarin je stap voor stap een stevige fundering legt voor een overtuigende presentatie.
Na deze 1 daagse:
- Weet je de 8 stappen van het ontwerp proces en hebt deze doorlopen.
- Heb je een overtuigende presentatie fundering op zak!
- Weet je veel meer over hoe overtuigen werkt en hoe je dit doet.
- Gaat het de volgende keren steeds beter, omdat je de principes die erachter werken weet en deze steeds makkelijker kan toepassen.
Mail naar info@presentingwithimpact.nl voor meer informatie.