Waarom het hebben van een helikopterview zo essentieel is voor presenteren…
Soms heb ik het gevoel dat ik door de bliksem getroffen wordt. Ken je dat? Je leest iets en je denkt, ja dit is het! Je voelt intuïtief aan dat iets zoals “de waarheid” jou op dat moment gevonden heeft.
Gisteren overkwam me dat, toen ik een zin las in het fantastische boek “resonate” van de hand van Nancy Duarte. Het onthult en geeft concrete bewoordingen aan het verschil tussen een presentatie die de boodschap niet over het voetlicht brengt of saai is en een presentatie die professioneel is, waarde geeft en het publiek bijblijft.
Wat is nu dat subtiele maar, oh zo belangrijke verschil? Wat is die stap die jij kan zetten om het niveau van jouw presentatie flink op te schroeven?
Om antwoord te geven op deze vraag, dienen we eerst een blik te werpen op het beneden staande plaatje, waar ik eerder over schreef. Dit plaatjes is eveneens door Nancy Duarte ontworpen.
Volgens nancy, dienen we de “report” manier van presenteren (lees pure inhoud) af te wisselen met “story” om een goede presentatie neer te zetten. Dit betekent eenvoudigweg dat als we alleen zware, dichte, abstracte stukken van informatie over de bühne gooien, dit eenvoudigweg niet werkt voor een presentatie. Het publiek haakt af, begint te gapen en zal zich de inhoud van de presentatie niet meer herinneren.
Alleen een verhaal vertellen, zal ook niet werken. Want, per slot van rekening, zijn we op het werk en niet in het theater. Dus, wat we nodig hebben is een combinatie van beiden.
Je zou “story” kunnen zien als de suiker die het het publiek mogelijk maakt de content, het medicijn naar binnen te lepelen.
Als dit je duidelijk is, kunnen we naar de zin gaan die mij zo trof en jouw presentatie niveau een flinke opkikker geeft.
“Presentations should unfold, simplify, clarify, interpret, and illuminate”.
En dit is zo ontzettend waar! 😉
Maar, waarom is dit zo waar en belangrijk? Het betekent in de praktijk dat je een helikopterview moeten hebben om “story” in je presentatie toe te voegen. Zodat je letterlijk boven de inhoud staat en jouw presentatie verhaal kan geven. Dus, je dient letterlijk uit je informatie te stappen, een stap hoger, om deze helikopter view te kunnen bemachtigen en het niveau en de waarde van jouw presentatie omhoog te krijgen.
Nu, is dit op zich niet zo nieuw en ik vertel mijn cursisten al lang dat het hebben van helikopterview/of boven de inhoud staan belangrijk is. Maar, wat Nancy Duarte hier doet, is het fenomeen een nieuw perspectief geven, door de verschillende werkwoorden te gebruiken. En dit geeft woorden en betekenis aan een abstracte notie als “boven de inhoud” staan of het hebben van een “helikoperview”.
Unfold (onthullen): het is niet jouw taak als spreker om simpelweg een lijstje met informatie te geven en het hierbij te houden. Je dient iets toe te voegen, je dient story toe te voegen. Door het publiek mee op reis te nemen en jouw informatie langzaam te onthullen, stap voor stap.
Simplify (vereenvoudigen): we dienen als spreker niet te proberen compleet te zijn en alle informatie in een presentatie te proppen. Dit kun je doen in een echt report, maar niet in een presentatie. Je dient een gids te zijn en soms zaken wat te vereenvoudigen, zodat mensen het begrijpen. En dit kan je ook prima benoemen in een presentatie. (een van de grootste uitdagingen voor de meeste mensen om te accepteren).
Een professionele spreker weet dat “he needs to kill his darlings” om een goede, heldere presentatie te maken die ook overkomt.
Clarify (verhelderen): je geeft niet simpelweg de informatie en dat is het dan. Je hebt een extra rol. Je dient te kunnen verhelderen, waar je over spreekt.
Interpret (interpreteren): hetzelfde verhaal hier. Je geeft extra waarde in een presentatie door niet alleen de cijfers of inhoud te geven, maar ook door jouw expertise te tonen, door waarde toe te voegen en de inhoud te interpreteren. Waarom, zou jij anders überhaupt een presentatie geven?
Illuminatie: letterlijk vertaald, licht op schijnen. Wat is speciaal in de inhoud, waar zouden mensen overheen kunnen kijken? Het is jouw taak als spreker om diegene met de zaklamp te zijn en licht te schijnen op wat aandacht verdient en belangrijk is.
Dus, breng jouw presentatie op een hoger niveau. Pak jouw helikopter view en zorg dat je niet alleen herkauwt, kopieert en de informatie zielloos uitwerpt over je publiek maar: onthul, vereenvoudig, verhelder, interpreteer en schijn licht op…. En wordt een geweldige: content- story teller, dus spreker!