Waarom de presentatie kwaliteit van hoogopgeleide professionals vaak zo laag is; het verhaal over jongleren met verschillende ballen.
Toen ik begon met trainingen “Presentation Skills” voor hoogopgeleide professionals, zoals promovendi van de Universiteit van Maastricht, schrok ik soms van de lage kwaliteit. Mijn verwachtingen waren dat juist hoogopgeleide professionals wel heel erg goed zouden zijn in presenteren. Immers ze waren hoogopgeleid.
Dit was meer onwetendheid van mijn kant. Want, het feit dat men hoogopgeleid is, maakt het juist vaak zo moeilijk om professioneel te presenteren. Dit werd me door ervaring steeds duidelijker.
De geringe kwaliteit van presenteren van hoogopgeleide professionals heeft vaak te maken met een verkeerde en eenzijdige focus. Op hoog niveau presenteren draait naast een goede inhoud, vooral ook om contact met het publiek en hoe je je informatie overbrengt.
De focus van hoog opgeleide professionals ligt echter vaak te eenzijdig op de inhoud. Dit is logisch want hoogopgeleide professionals, zoals promovendi en beleidsmedewerkers, worden afgerekend op de inhoud die ze leveren. Denk aan het schrijven van artikelen, met een goede inhoud kan je op dit vlak prima volstaan.
Maar, voor presenteren gelden weer hele andere wetten en regels. Dan gaat het vooral ook om het contact dat men kan leggen met het publiek en daarmee samenhangend hoe men de inhoud overbrengt. En dit is nu juist waar het hoogopgeleiden professionals vaak aan ontbreekt. De reden hiervan is dat hoogopgeleiden professionals vaak te diep verstrikt raken in de materie voor een presentatie. Dit begint al in de voorbereiding.
Een veelvoorkomend voorbeeld hiervan is dat ze verzuimen zich vanaf het begin belangrijke vragen te stellen die zorgen voor contact met het publiek. Bijvoorbeeld wat heb ik het publiek te bieden? Waarom zouden ze naar mijn verhaal moeten luisteren? Wat is eigenlijk mijn boodschap voor het publiek in één korte heldere zin? Wat wil ik dat hen bijblijft als ze de presentatieruimte weer verlaten? Wat is bijzonder, onderscheidend of uniek aan mijn verhaal/onderzoek/informatie?
Kortom, men redeneert vaak uitsluitend vanuit de materie en vergeet al in stap één, de voorbereiding, de brug te slaan naar het publiek.
Daarnaast zorg het te diep verstrikt raken in de inhoud ervoor dat men verzandt in details en daarmee verzuimt boven de inhoud te staan. Er wordt dan geen keuze in materiaal maakt. Dit zorgt dat de voorbereiding onnodig veel tijd kost.
Dit is niet leuk en veroorzaakt veel stress en als klap op de vuurpijl wordt ook niet het doel met de presentatie bereikt. De boodschap komt niet bij jouw publiek aan omdat je een grote olifant in een klein doosje probeert te stoppen. Zo wordt presentaties geven een crime in plaats van een leuke uitdaging, waarin jij je je als professional kunt profileren.
Een ander voorbeeld van het verzuimen van contact maken met het publiek toont zich vooral ook tijdens het presenteren. Weer zorgt het totaal verzonken zijn in de materie dat men vergeet dat men een presentatie houdt om de informatie te delen met anderen. De presentator straalt vaak door non-verbale communicatie en taalgebruik uit op een eiland te staan met zijn mooie schat aan kennis en weet niet, op het moment suprême, de brug te slaan naar het publiek.
Kortom, een presentatie van hoog niveau is als het succesvol jongleren met verschillende ballen en dat valt niet mee; een goede inhoud en contact maken met het publiek en weten hoe je jouw informatie dient over te brengen. Als men al deze ballen in de lucht weet te houden, dan krijg je het zogenaamde 1 + 1 is 3 effect. Ik noem dat magie. Dan gebeurt er iets bijzonders. Je ziet het voor je neus gebeuren. Niets mooiers dat iemand met succes en passie zijn/haar verhaal weet over te brengen aan het publiek.
Gelukkig kan iedereen dit leren. En ik kan het weten. Naast dat ik zelf door vallen en opstaan en veel kennis vergaren heb leren presenteren, heb ik al honderden professionals mogen begeleiden in de transformatie van worsteling naar overtuigend en met plezier presenteren. Het is simpelweg een kwestie van kennis en de bereidwilligheid om een fascinerend leerproces in te gaan.
Wil jij ook leren hoe je kunt gaan excelleren op het podium? Op jouw eigen authentieke manier?
Herken je jezelf in het volgende profiel?
• Je bent specialist en hebt veel kennis in huis. Toch lijkt jouw boodschap niet aan te komen bij je publiek. Je vindt het lastig om aan te sluiten bij je publiek.
• Je hebt een belangrijke presentatie in het verschiet die er echt toe doet en je wilt echt kwaliteit leveren.
• Je maakt een carrière stap of krijgt een andere rol die spreken en presenteren op (Internationale) podia met zich meebrengt.
• Je wilt succesvol grotere groepen mensen bereiken met jouw ideeën, werk of organisatie.
• Je wilt leads of samenwerkingsverbanden genereren met je presentaties.
• Je wilt het bedrijfsleven aantrekken met je werk, onderzoek of ideeën.
Mail naar info@presentingwithimpact.nl of bel naar 06-245.97.282. Ik sta je met plezier te woord.
Hartelijke groet,
Mabel Frumau