Voor iedereen die impact wil genereren met zijn boodschap; 3 tips
Wil jij impact hebben met jouw boodschap? Wil jij jouw publiek met jouw boodschap overtuigen en ze wellicht in beweging krijgen?
Leg dan jouw boodschap of “big idea” (zoals Nancy Duarte het noemt) tegen de beneden staande “impact”meetlat van 3 punten en zie hoe je op ieder punt scoort.
Op deze manier wordt het voor jou duidelijk op welk punt je jouw boodschap nog verder kunt aanscherpen, zodat jouw boodschap niet bij jou blijft, maar ook daadwerkelijk resoneert bij jouw publiek .
1) Jouw boodschap dient jouw unieke kijk op de zaak duidelijk te maken.
Mensen komen luisteren om jou te horen spreken. Omdat ze jouw kijk op de zaak willen horen. Dus, neem een standpunt in. Deze hoeft heus niet zo bijzonder en speciaal te zijn, dat niemand daar ooit over gehoord heeft. Maar, gewoon wat jouw kijk op de zaak is.
“De toekomst van onze oceanen” is slechts een onderwerp.
“Wereldwijde vervuiling van de zee vernietigt de zee en ons”.
Deze zin geeft wel een uniek standpunt weer.
“De ICT in het ziekenhuis wezen” is een onderwerp.
“De ICT in ziekenhuizen is hopeloos verouderd en dient een inhaalslag te maken om bij de tijd te blijven”.
Deze zin geeft een duidelijk standpunt weer.
2) Een boodschap dient helder te maken wat er op het spel staat.
Kortom jouw boodschap dient duidelijk te maken, waarom het publiek jouw kijk op de zaak zou moeten overnemen.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen:
“Het aanleggen van de markerwadden mogelijk maken door wetgeving”.
Maar, dit maakt niet echt duidelijk wat er op het spel staat.
“Zonder betere wetgeving, zal 10.000 hectare nieuw en uniek natuurgebied verdwijnen. “
Geeft wel helder aan wat op het spel staat.
“Ik ga wat vertellen over mijn onderzoek naar alternatieven voor antibiotica”.
Geef niet aan wat er op het spel staat.
“Hoogstwaarschijnlijk werkt antibiotica over 10 jaar niet meer en zullen ziektes die nu met antibiotica eenvoudig te verhelpen zijn, niet meer genezen kunnen worden.”
Geeft wel aan wat er op het spel staat.
3) Een boodschap dient te bestaan uit een hele zin.
Als je jezelf dwingt om van je boodschap een zin te maken, dient er een zelfstandig naamwoord en een werkwoord in te zitten. Als mensen je vragen, waar gaat jouw presentatie over? Antwoorden de meesten als volgt:
“Het is een update over het 3e kwartaal” of
“Het gaat over nieuwe software”. Dit zijn geen boodschappen, maar meer onderwerpen.
Een boodschap, of “big idea” zoals Nancy Duarte het noemt dient uit een hele zin te bestaan.
Bijvoorbeeld:
“Deze software zal jouw team productiever maken en 1 miljoen terug laten vloeien over een periode van 2 jaar.”
Leg nu jouw boodschap tegen de meetlat.
• Wordt jouw unieke standpunt verkondigd?
• Wordt het in jouw boodschap duidelijk wat er op het spel staat?
• Bestaat jouw “big idea” uit een hele zin?
Zo ja, dan maak je grote kans impact te generen met je boodschap!
Succes ermee!
Groeten, Mabel
( Bron: Resonate door Nancy Duarte pag. 78)