Overtuigen in een handomdraai.
Ahhh balen zeg, je hebt weinig tijd om je voor te bereiden, maar qua timing is het wel belangrijk dat je het ijzer smeedt terwijl het heet is. Met jouw eigen hand als instrument, maak jij in een handomdraai helder en overtuigend je punt.
Stel je voor, je ziet in jouw bedrijf dat zaken beter kunnen. Er zijn teams dag in en dag uit bezig om campagnes te maken. Met andere woorden mails naar klanten en potentiele klanten te sturen om met ze in contact te blijven en ze op de hoogte te brengen van aanbiedingen en nieuwe producten.
Alleen heb jij gezien, zo slim als je bent, dat er maar 2,6 procent van de mails geopend wordt! Ook heb jij net een cursus gevolgd, waarin je te weten gekomen bent, dat dat bar weinig is en dat dat ook veel beter zou kunnen en hoe.
Kortom: dit moet beter! Met jouw hand, als instrument en geheugensteun, ga je jouw management overtuigen dat het anders moet!
Je maakt een vuist. Dit staat voor de situatie zoals het nu is.
“Onze campagneteams zijn dag in dag uit bezig met het maken van campagnes. Dat zijn 3 teams, die 38 uur per week hier mee bezig zijn. En sorry, dat ik het zeg, maar ze schieten momenteel met hagel in het wilde weg. Waarom?” “We hebben maar een opening percentage van 2,6%. Kortom nog geen 3% van iedereen die we aanschrijven opent überhaupt onze mail! Dat is bedroevend weinig.
Weten jullie dat bij andere bedrijven de “benchmark” minimaal 23% is? Kortom: dit is een hoop tijd en moeite, voor een schrikbarend laag effect.”
“De reden dat we zo’n bedroevend lage “openings rate” hebben is omdat we onze doelgroep niet goed kennen. We weten niet wie ze zijn, wat ze echt bezighoudt, of het vooral mannen of vrouwen zijn, waar ze wonen? Kortom: we kennen ze niet. Hoe kunnen we dan campagnes maken die op hen aansluiten? Het begint bij het begin, je doelgroep kennen!”
Je steekt je duim op. Dit staat voor het punt dat je wil maken.
“Dit moet en kan anders!”
Bedenk vervolgens of je de HOE of de WAAROM route wil volgen.
De WAAROM route volg je als je meer informatie nodig hebt om je publiek te overtuigen. De HOE route volg je als je weet dat je publiek al overtuigd is, maar meer wil weten over het HOE, de aanpak.
Laat zeggen dat ik de waarom route ga volgen. Ik ga nu 3 punten maken: dit is waarom, dit is waarom, dit is waarom.
In deze presentatie wil ik jullie 3 goede redenen geven, waarom we dit moeten aanpakken.
Steek de volgende 3 vingers op. Waarom, Waarom en Waarom of Hoe, Hoe, Hoe.
Dit is waarom 01: de eerste reden is dat we nu veel tijd, geld en moeite verspillen. Zoals gezegd, we schieten met hagel in het wilde weg. Dat kost enorm veel tijd, geld en moeite. Dit is verspilde energie en ik vind dat dat simpelweg moet stoppen. Eerst dienen we helder te krijgen, waar we op moeten schieten, zodat we straks de energie gericht kunnen gebruiken.
Dit is waarom 02: ten tweede, laten we nu ontzettend veel kansen en geld op tafel liggen. Kun je je voorstellen wat het betekent als in plaats van 2,6 procent, laat zeggen 20% onze mails opent. Dat is 6x zoveel! Dat zijn 6x zoveel kansen dat een potentiele klant op een aanbieding klikt. En als je dat vermenigvuldigt met 4 mails in de maand, zit je al op 24 meer kansen. Je zou je kunnen voorstellen wat dat zou kunnen betekenen voor onze inkomsten.
Dit is waarom 03: ten derde, hoeft dit ons niet veel geld te kosten. We hoeven hiervoor geen duur IT-systeem aan te schaffen, met abonnement en service, omdat we het namelijk al gewoon in huis hebben, namelijk de tool Google Analytics. Met deze tool kunnen we de volgende informatie achterhalen……
Nu, hou je 1 vinger over voor je contra.
Je contra is je contra argument, je weet al wat je collega’s gaan inbrengen en hebt nagedacht over hun grootste JA, MAAR punt.
“Nu denken jullie waarschijnlijk, allemaal leuk en aardig, maar hoe gaan we dit in godsnaam aanpakken? Hoe zorgen we er nu voor dat we echt die nodige kennis naar boven krijgen en dat onze teams weten hoe ze content kunnen maken die aansluit? Zodat we echt, pak ‘m beet een openings rate krijgen van 20%?”
“Daar heb ik al over nagedacht. Ik heb nagedacht over hoe we dit goed kunnen aanpakken en wat hiervoor nodig is. Ik heb een cursus gevolgd over precies dit onderwerp, dus ik weet wat de benodigde stappen zijn om dit tot een succes te maken. Als jullie overtuigd zijn dat het anders moet en dat hoop ik ter harte. Dan zal ik graag mijn “plan van aanpak” op de volgende meeting presenteren.
Je zou nog kort en bondig de “benefits” expliciet kunnen benoemen, voordat je afsluit. (Hier zou je je 2e hand nog voor kunnen gebruiken. De duim naar beneden, om de benefits te laten inzinken. Figuurlijk nog in te drukken.)
Duim van je andere hand naar beneden om “benefits” te herhalen.
“Ik wil nu graag afsluiten met de volgende woorden:
Laten we geen energie en moeite meer verspillen, veel effectievere campagnes gaan maken, omdat we aansluiten bij onze klanten, en hiermee uiteindelijk meer inkomsten genereren!”
Samenvatting:
Maak een vuist: dit vertelt de situatie zoals hij nu is.
Steek je duim op: maak het punt wat je wilt maken.
Bedenk of je de waarom of hoe route wil volgen.
Steek de volgende 3 vingers, één voor één op.
a) Dit is waarom, waarom, waarom. Of
b) Op deze manier, op deze manier, op deze manier.
Nu hoe je 1 vinger over, dat is je contra.
Wellicht je duim van je andere hand, om nogmaals de “benefits” beknopt in te drukken. Je gebruikt dan de kracht van herhaling.
Vind je dit interessant en wil je echt de ins en outs eigen maken van overtuigen?
Geef je dan op voor mijn Online cursus “Designing with Impact”. Vanuit je luie stoel, maak jij jezelf in 1 maand tijd alle kennis over overtuigend spreken eigen, gebaseerd op kennis van de retorica en huidige wetenschappelijk onderzoek.
Of wil jij:
- Je zenuwen temmen in 1 dag? Zodat je je zekerder voelt en steviger staat.
- Helder en boeiend Engelstalige leren presenteren in 1 dag.
- 1 op 1 coaching ervaren.
Stuur dan een mail naar info@presentingwithimpact.nl en ik beantwoord je graag.
Op meer grip, impact en presenteerplezier!
Bron: Story Design.