Hoe surf jij jouw ideeën effectief de wereld in?
“Presentation with a pulse have an eb and flow to them. These bursts of movement result from contrast. Contrast in content, emotion, and delivery.”
Bovenstaande quote van Nancy Duarte geeft prachtig weer hoe je leven in een presentatie krijgt. Je presentatie zou moeten ademen zou je kunnen zeggen. En dit bereikt je door variatie, afwisseling of zoals Nancy beargumenteert contrast aan te brengen.
Maar, hoe doe je dit inhoudelijk? Hoe leg je inhoudelijk contrast aan in een presentatie? En waarom zou je dit willen doen? Naast het feit dat het je presentatie een “pulse” zou geven?
Door contrast aan te brengen katapulteer je jouw idee heel effectief de wereld in. Het is alsof je door in je inhoud contrast aan te brengen, je een golf, creëert, die jouw inhoud en boodschap beweging geeft en richting de ontvanger stuwt. Alsof je op een golf surft, zeg maar.
Hoe dit zo? Laten we naar een voorbeeld van Amy Cuddy kijken in haar TedCom presentatie “your bodylanguage shapes who you are”, waarin ze spreekt over hoe je non-verbale gedrag niet alleen je publiek maar ook je eigen “mindset” beïnvloedt.
Een ander mooi voorbeeld, is van Simon Sinek, in zijn TedTalk (“How great leaders inspire action”). Ook hier weer, is contrast op een prachtige manier gebruikt.
Door contrast in inhoud aan te brengen, zet je zaken tegen elkaar af. Doordat je ze zo helder en duidelijk tegen elkaar afzet, is het alsof je de volume knop van de radio harder zet.
Op zijn Amerikaans gezegd, “you will amplify it”, je versterkt het hiermee. In een notedop zet je heel overtuigend de essentie neer in een super gecondenseerd verhaal. Er is namelijk beweging (story-line), het één ten opzichte van het andere.
Het is dus niet voldoende om alleen te benoemen wat jouw idee of inhoud oplevert, het is veel effectiever om ook te benoemen hoe de situatie zal zijn, als jouw idee of inhoud niet opgevolgd zou worden en dit vervolgens naast elkaar afzet. Pas dan creëer je de pulse, en het zogenaamde “wave” effect.
Dit kun je natuurlijk ook doen, door dit met voorbeelden wat uitgebreider uit te leggen en tegen elkaar af te zetten. Maar, het is ook mooi, als je het in 1 of 2 zinnen, heel kort kunt benoemen.
Dus mijn vraag aan jou? Wat gebeurt er als jouw idee, product of informatie opgevolgd wordt en wat zal er gebeuren als dit niet gebeurt? Probeer dit helder in een of twee zinnen weer te geven.
Geef je presentatie inhoudelijk een pulse en overtuig met de “wave technique”.