Hoe jij jouw overtuigingkracht ver3dubbeld vanuit je luie stoel!
Als we ons publiek willen overtuigen van iets (nieuw idee, aanpak, investering) hebben we met name inhoudelijk PATHOS nodig. PATHOS is een term die al 2500 jaar oud is. Het is een van de elementen (naast ETHOS en LOGOS) die volgens Aristoteles nodig is om je publiek mee te krijgen.
Wat betekent PATHOS?
Het betekent dat jouw inhoud jouw publiek dient te raken. Jouw inhoud dient dichtbij te komen, zo concreet mogelijk te zijn en je publiek te bewegen.
Hoe doe je dit?
Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar een gebruikelijke manier om dit te doen is om de situatie of het probleem op een manier te beschrijven (dat jouw idee, aanpak of investering zal oplossen), zodat het de zintuigen aanspreekt.
Het publiek kan dan namelijk voelen, zien en dieper begrijpen dat dit inderdaad iets is waar wat aan gedaan moet worden. Dan is het niet langer een abstract verhaal, waarvan we de klok wel van hebben horen luiden ergens in de verte, maar waarvan we niet weten waar de klepel hangt.
Ik kan bijvoorbeeld mijn presentatie starten met de zin:
“Ik ga het vandaag met jullie hebben over alternatieven voor anti-biotica” en meteen mijn content induiken over die alternatieven.
Maar, je bent van meet af aan veel overtuigender als je meteen het WAAROM van je onderwerp meeneemt en de consequenties hiervan.
Ik noem dit “painting the problem”, laag voor laag.
Bijvoorbeeld:
“Weten jullie dat antibiotica over 10 jaar waarschijnlijk niet meer zal werken? Dat we qua ontwikkeling op dit gebied teruggaan naar het vooroorlogse jaar 1939? Dat is zeker 80 jaar terug in ontwikkeling! En dan heb ik het nog niet gehad over alle ziekten die we niet langer meer zullen kunnen genezen, zoals…”
“Daarom, wil ik het vandaag met jullie hebben over alternatieven voor antibiotica. Er bestaan namelijk nieuwe hoopvolle methode die een grote mogelijkheid bieden om …”
Dus, je zet het probleem/de situatie en consequenties aan laag voor laag om dan als het ware, als een goochelaar in 1 ruk het tafelkleed van de tafel te trekken, en je publiek te tonen wat er onder het tafellaken ligt. Namelijk waar jij het vandaag met het publiek over wil gaan hebben, de oplossing voor het net geschetste probleem. (Het nieuwe idee, aanpak, investering).
Door eerst over het WAAROM te spreken, zet je als het ware waar je over wilt spreken op een mooi zilveren dienblad en houdt het vervolgens voor de neuzen van je publiek. Je brengt het dichtbij….
Een andere manier om PATHOS toe te voegen is om de tegenovergestelde insteek te kiezen. Want, zoals we weten heeft een munt twee kanten, kop of munt. Dus, je kunt het ook omdraaien.
Ik zou mijn presentatie kunnen starten met de zin:
“Ik wil het hebben over een nieuw softwareprogramma, met de naam INVENTION II”.
En dan meteen mijn inhoudelijk verhaal induiken.
Maar, ik kan ook het volgende doen en op deze manier beginnen.
“Hoe zou het zijn als we binnen 1 jaar tijd kristalheldere rapporten zouden hebben? Dat met 1 klik op een knop we real-time inzage zouden kunnen hebben in onze voorraad, onze cash-flow en …
Stel je eens voor wat dit zou kunnen betekenen voor onze flexibiliteit als bedrijf, hoe snel we op situaties zouden kunnen reageren met deze real-time kennis. “
Vandaag wil ik het hebben over het softwaresysteem INVENTION II en wil ik jullie meenemen waarom ik denk dat dit systeem hier geschikt voor is, wat er nodig zal zijn van onze kant en wat dit zal kunnen betekenen voor ons.”
Nu gebruik ik als insteek niet het probleem of de situatie en de gevolgen, maar wat mogelijk zou kunnen zijn, de wens, het verlangen, het mooie en het mogelijke grijpbare toekomstbeeld.
Zie dat ik hierboven met de inleidende zin “Hoe zou het zijn als” en “Stel je eens voor” het publiek stimuleer om actief de zintuigen te gebruiken en om met mij mee te gaan in deze toekomstige mogelijke realiteit. Namelijk om het te voelen (hoe zou het zijn) en om het te zien (stel je eens voor).
Dit zijn 2 goede manieren om je publiek te BEWEGEN en te overtuigen. Want, de sub tekst tussen de regels door is: “We moeten investeren in deze nieuwe hoopvolle alternatieven manieren voor antibiotica.”
Of, “het zal de moeite waard zijn om te investeren in dit nieuwe softwareprogramma, want de opbrengsten voor ons bedrijf zullen overvloedig zijn.”
Ben je na het horen van deze 2 manieren benieuwd naar super manieren om te overtuigen en nog een stap verder te gaan dan het probleem schetsen of het verlangen?
Of wil je simpelweg meer leren over andere aspecten van overtuigen gebaseerd op hedendaags wetenschappelijk onderzoek en de leer van de retorica?
Geef je dan op voor de ONLINE module “DESIGNING WITH IMPACT”, waar je je overtuigingskracht zal ver3dubbelen.
Je leert:
- Hoe je veel strategischer en effectiever wordt in je voorbereiding en veel beter aansluit bij jouw publiek.
- Hoe je een ijzersterk presentatie ontwerp maakt dat jouw publiek overtuigt.
- Hoe je met deze methode makkelijker en natuurlijker zal gaan presenteren.
Aanpak:
- Je kunt de cursus binnen 4 weken afronden vanuit je luie stoel en de opdrachten doen op elk willekeurig moment in de week.
- Je krijgt feedback op alle oefeningen die je inlevert. Zodat de kwartjes kunnen vallen en je weet of je op de goede weg zit.
Bonus:
- Je krijgt een bonus van een half uur (Zoom sessie), waarin je feedback zult ontvangen op het online presenteren van de door jouw voorbereide presentatie, die je stap voor stap tijdens deze module hebt gemaakt.
Wat heeft het mensen gebracht die jou voorgingen?
- “Theoretische achtergrond en kennis over presenteren die ik nooit eerder gehad heb.”
- “Ik leerde mijn publiek veel beter inschatten.”
- “Een korte interventie, in eigen tijd en achter mijn laptop, die me net dat extra zetje kan geven in mijn zelfvertrouwen”.
Geinteresseerd? Geef je op door een mail te sturen naar info@presentingwithimpact.nl
Wil je nog meer weten over de module “Designing with Impact” ga naar:
https://presentingwithimpact.nl/ver3dubbel-jouw-impact-met-de-online-module-ontwerpen-met-impact/