1 kleine tip met groot effect; hoe je wel met “droge informatie” kunt boeien.
Onder ieder goed boek, muziekstuk of choreografie zit een ijzersterke structuur. Een structuur die bewerkstelligt dat mensen in vervoering raken van een muziekstuk, dat je geboeid een roman blijft lezen of dat je op het puntje van je stoel een dans gadeslaat. En zo is het ook met presentaties.
Binnen deze vaste structuur is er natuurlijk weer sprake van ongekende creativiteit, maar deze creativiteit speelt zich wel af binnen een bepaalde structuur.
Lees in deze nieuwsbrief één eenvoudig voorbeeld van hoe een bepaalde structuur een ander effect teweeg kan brengen. Namelijk, dat het publiek zich meer geboeid en zich meer betrokken zal voelen, door de manier waarop jij dat vertelt.
Er is bijna altijd een “wat”, “hoe” en een “waarom” in een presentatie. Vaak wordt uitgebreid de “wat” neergezet en de “hoe”. Maar, vaak blijft “de waarom” achterwege. Dat is begrijpelijk, want is het soms lastig om dit in woorden te vatten.
Simon Sinek is na lang onderzoek erachter gekomen dat inspirerende leiders en organisatie juist communiceren door met “het waarom” te beginnen. Vervolgens gaan ze naar het” hoe” en pas in laatste instantie naar het “wat”. Totaal omgedraaid dus.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
Zie beneden een voorbeeld van de standaard manier van communiceren.
“Ik vergelijk wetten die gelden voor mensen die Europa binnenkomen uit Canada, met wetten zoals die nu gelden voor mensen die uit Afrika, Europa binnenkomen (WAT). Dit doe ik door de volgende methode…. (HOE)”
Zie beneden een voorbeeld van de “Simon Sinek” methode.
“Ik geloof in vrij verkeer van personen. Dit is een universeel recht. Ieder mens op deze aarde zou zelf moeten mogen kiezen waar hij of zij woont. (WAAROM). Daartoe vergelijk ik verschillende wetten (HOE) . Ik wil er namelijk achter komen of er gegronde juridische redenen zijn voor het feit dat mensen uit Canada makkelijk Europa kunnen binnenkomen, terwijl mensen uit Afrika dit niet kunnen. “
Voel je het verschil?
Hoe zou dit voor jou zijn? Begin eens met het “WAAROM”, gevolgd door het “HOE” en eindig met het “WAT”.
Succes!
Mabel