Hoe hou je jouw publiek wel eenvoudig geboeid van begin tot einde? Gebruik de kapstok techniek!
Stel je voor, je geeft een presentatie. Het is je gelukt om een goede introductie te geven en je publiek aan boord te krijgen. (de eerste essentiële stap). Hoe kun je nu op een hele eenvoudige en effectieve manier ervoor zorgen dat jouw publiek “ingetuned” blijft tot het einde?
Dat doe je simpelweg door het toepassen van de kapstok techniek!
Wat houdt deze kapstok techniek in? En wat zijn 4 goede redenen, waarom jij dat zou moeten toepassen? Lees het in de onderstaande oktober nieuwsbrief.
De kapstok techniek is niets meer of minder dan iedere onderdeel van jouw middenstuk te starten of in te leiden met een goede hypothetische vraag!
Misschien denk je nu, het zal wel. Maar, serieus ik sta iedere keer weer versteld, van hoe eenvoudig en super effectief dit is in een presentatie, als je dit goed toepast. Vaak doen “advanced” sprekers dit al van nature, omdat ze spelenderwijs erachter zijn gekomen, hoe goed dit werkt.
Maar, waarom is dit zo super effectief? Zie hieronder 4 redenen.
1) Nieuwsgierigheid en structuur ineen!
Als je een hypothetische vraagt stelt om jouw informatie in te leiden, maak je instant het brein van je publiek actief en nieuwsgierig en dat niet alleen, je zet tegelijkertijd structuur neer. Hoe cool is dat!
Nieuwsgierigheid:
Wij mensen, kunnen bijna niet anders dan met onze focus naar het onderwerp te gaan en nieuwsgierig te worden, zodra er een goede vraag gesteld wordt. En dat is precies wat je wilt. Focus op wat jij gaat vertellen.
Ik durf te wedden dat als je elektroden op het brein van je publiek zou zetten en vervolgens zou meten wat er gebeurt na het stellen van een goede hypothetische vraag; je in alle breinen van je publiek verhoogde activiteit zult zien. Je maakt jouw publiek instant open en actief, om de komende informatie te gaan ontvangen.
Structuur:
En het mooie is, een vraag zet tegelijkertijd structuur neer. “Oh we zijn hier aanbelandt, we gaan het hierover hebben”, denkt het publiek.
Voorbeeld:
“Hoe kan het ecosysteem, waar onze partners deel van uit maken, jou fantastisch helpen om je doelen te bereiken?”
2) Je maakt van jouw presentatie meer een conversatie! Dus interactiever.
Ook al zal jouw publiek niet echt antwoorden, toch maakt een vraag stellen jouw presentatie veel interactiever.
Ook al voelt het misschien een beetje raar in het begin, een vraag stellen, zonder antwoord te krijgen. De presentatie krijgt toch meteen een heel ander gevoel. Iedere keer als jij als spreker een vraag stelt, breek je als spreker de continue zendmodus. Wat echt heerlijk is voor het publiek.
Het publiek krijgt namelijk ook even een rol. Je biedt ze ruimte om er bij betrokken te worden, erover na te denken. Kortom: het maakt jouw presentatie interactiever en dus boeiender, je doorbreekt de continue zendmodus.
3) Het biedt je mogelijkheid om strak naar de hoofdboodschap te linken.
De hypothetische vraag is een geweldig middel om de verbinding met de hoofdboodschap strakker aan te halen. Waardoor het veel gemakkelijker voor het publiek wordt om informatie te plaatsen en te onthouden en daarmee de hoofdboodschap beter te laten beklijven.
Voorbeeld:
I.p.v “Ik wil jullie nog wat vertellen over het ecosysteem”. (na al 2x ik wil jullie ook nog wat vertellen over (wat anders) … behandeld te hebben).
Je gooit nu nog een stuk informatie op de stapel, zonder duidelijk verband.
Kun je middels een vraag de verbanden strakker aanhalen.
“Hoe kan het eco systeem van partners dat we hebben, nu een geweldig middel voor jou zijn, om alle kansen nu te pakken pakken?” (Boodschap van presentatie aan verkopers: de tijd is nu, om kansen te grijpen in onze business).
4) Je creëert goede aanhaak momenten door je presentatie heen!
Mocht het zo zijn dat je toch een aantal mensen verloren bent “along the way”. Door het stellen van hypothetische vragen biedt je het publiek de kans om weer heel gemakkelijk in de presentatie aan te haken.
Het is veel gemakkelijker aan te haken als je dit hoort
“Hoe kan het eco systeem van partners dat we hebben, nu een geweldig middel voor jou zijn, om alle kansen nu te pakken?”.
Dat dat je dit hoort.
“Ik wil jullie nog wat vertellen over het eco systeem.”
Metaforisch gezien, functioneren hypothetische vragen als een kapstok voor jouw publiek. Het publiek haakt aan, wordt nieuwsgierig en actief. Maar, ook een kapstok waardoor jouw publiek de informatie duidelijk kan plaatsen en ophangen in hun brein.
In een notendop, gebruik hypothetische vragen om de secties of bouwstenen van jouw middenstuk in te leiden! Maak jouw presentatie hierdoor op een super effectieve, eenvoudige manier veel boeiender!!
Succes!
Waarom?
1) Nieuwsgierigheid en structuur ineen!
2) Je maakt van jouw presentatie meer een conversatie! Dus interactiever.
3) Het biedt je mogelijkheid om naar strak naar de hoofdboodschap te linken, waardoor de key informatie beter beklijft
4) Je creëert goede aanhaak momenten door je presentatie door!