Hou niet de deksel op jouw pot vol kennis & expertise.
Sanne is expert in het fotograferen van vogels. Echter als je haar vraagt, hoe ze dat nou toch voor elkaar krijgt iedere keer weer zo’n briljante foto. Antwoord ze. Nou, gewoon. Ik maak gewoon een foto.
Hiermee houdt zij nietsvermoedend de deksel op haar pot vol kennis & expertise en hiermee haar overtuigingskracht. Want, zo gewoon is dat eigenlijk niet.
Als je namelijk doorvraagt, komt er een hele wereld achter deze prachtige foto’s tevoorschijn.
- Het blijkt dat Sanne zich het geluid van 60 verschillende vogels heeft eigen gemaakt. Zij maakt daarvan gebruik van een app, die deze geluiden kan detecteren.
- Ze weet alles over de perfecte uitrusting en de beste lenzen. Ze beschikt zelfs over een camera met een speciale “bird detector”. Op deze manier wordt het heel makkelijk om precies op het juiste moment haar lens scherp te stellen.
- Ze weet precies waar en wanneer je de vogels kunt spotten. Zodra de zon opkomt en in gebieden tussen de duinen en de bebouwing.
- En ook blijkt de juiste “mindset” van belang. Je moet het resultaat kunnen loslaten en tegelijkertijd je zintuigen helemaal open hebben staan.
Wow, die Sanne blijkt achteraf een ware expert. Ik ben onder de indruk en hang aan haar lippen. Ze opent voor mij een geheel nieuwe wereld.
Dit “op de tafel laten liggen” van expertise en hiermee overtuigingskracht voor je gehoor, gebeurt ook vaak tijdens presentaties van experts.
Laatst nog vertrouwde een manager me het volgende toe. Ik vind het zo zonde, als mijn medewerkers het resultaat aan klanten presenteren, omdat ik dan opmerk dat ze zo veel van hun overtuigingskracht op tafel laten liggen.
Ze nemen de klant niet goed mee in hoe ze tot het mooie resultaat zijn gekomen, hoeveel “effort” en kennis erachter zit. Ze zeggen dan alleen, dat hebben we gewoon zo gedaan. Alsof, dat normaal is en niet bijzonder. En gaan meteen door naar de volgende slide.
Hoe zorg je er nu eenvoudig voor dat je deze “power” niet laat liggen? Zonder naar het andere uiterste te gaan en juist alles uit te strooien over je publiek zodat ze murw geslagen worden.
Hoe til je de deksel een beetje op? Zodat het publiek aan jouw expertise kan snuffelen en getuige kan zijn van jouw “quality of thought”. Dat het niet iets is, wat iedere dummy in een half uurtje in elkaar flanst.
Heel eenvoudig doe je dat, door je allereerst bewust te zijn, van je expert blindheid 😉. Vaak zien we niet meer dat we een lange reis hebben afgelegd om te komen waar we zijn en te kunnen doen wat we doen. En dat daar heel veel kennis en ervaring in zit.
Daarna licht je de deksel wat op door zelf een beknopte hypothetische vraag te stellen, zodat jij daarna het antwoord mooi zelf in kan schieten.
Bijvoorbeeld:
“En hoe zijn we tot deze aanpak gekomen, zullen jullie wellicht denken? ”En wellicht denken jullie ook, waarom is dit de juist aanpak in jullie specifieke situatie?”
“Ik zal het jullie uitleggen.”
“We hebben de kennis van A, gecombineerd met B. Zo, bereiken we dat zowel ….aan de snelheid maar ook aan de robuustheid van het systeem wordt gedacht, omdat in jullie geval……. Dat betekent…”
Kortom: door die vraag te stellen, zet je het publiek aan het denken en zet je de spot op jouw expertise. Vervolgens, neem je ze een beetje mee in jouw wereld. Wow, denkt je publiek, hier is over nagedacht. Naast dat je publiek overtuigt hiermee, voelen ze zich ook meer verbonden met het resultaat. Want, je hebt ze meegenomen hierin.
Het is een beetje als het verschil tussen snel langs een aantal schilderijen lopen in het Rijksmuseum of met een gids meegenomen worden. Die jou vervolgens wat vertelt over de schilder, de geschiedenis, de techniek die gebruikt is om een bepaald effect te generen. Door die extra paar interessante inkijkjes voel je je nu meer verbonden met het schilderij of de schilder. Het doet je meer, het gaat voor je leven.
Ben wel strategisch en haal niet de hele deksel van je pot af om het vervolgens rijkelijk over je publiek neer te strooien. Ben hier strategisch in. Vraag je af, wat is interessant voor het publiek? Wat is belangrijk voor hen om te weten? Hoe toon ik wat van mijn expertise?
Succes!
Wil je als expert meer leren over overtuigen en met grip, impact en plezier presenteren?
Geef je dan op voor 1 van mijn trainingen:
- Designing with Impact. Onlinetraining. Wordt een meesterstrateeg en sluit naadloos bij je publiek aan en overtuig!
- Presenting with Impact. Open Training. Leer in 1 dag de basis van helder en boeiend Engelstalig presenteren in jouw eigen stijl. Zodat de boodschap aankomt bij jouw internationale publiek.
- Een op een coaching PWI. In 3 sessies van 3 uur leg jij een stevige presenteerbasis waar je jaren mee vooruit kan.