Een goede indruk? Hoe beïnvloed jij die bij je publiek?
Voordat ik dit ga onthullen, wil ik je eerst wat anders vertellen.
Namelijk dat deze kennis, hoe je je publiek positief beïnvloedt, al 2500 jaar geleden bekend was. Tegenwoordig wordt deze kennis ook ondersteunt door de meest gerenommeerde wetenschappers. Hoe cool is dat?
Al zo’n 250o jaar geleden schreef Aristoteles (voetnoot 1) dat de geloofwaardigheid, lees indruk van een spreker afhangt van de deskundigheid, welgezindheid en eerlijkheid van de spreker.
Met andere woorden, heeft de spreker:
- Verstand van zaken.
- De belangen van het publiek voor ogen.
- En zal de spreker het publiek niet bedriegen.
Als bovenstaande 3 elementen aanwezig zijn, dan zal het publiek welwillend zijn om te luisteren en geneigd zijn om overtuigd te raken.
Maar wat zeggen de eminente sociaalpsychologen van deze tijd hierover?
Professor Susan Fiske van Princeton University houdt zich al jarenlang bezig met onderzoek naar waarneming en oordeelsvorming.
Volgens haar scannen we elkaar in “no time” op 2 kenmerken.
1) We kijken hoe warm (betrouwbaar) we de andere vinden (De welgezindheid en eerlijkheid van Aristotle!)
2) En hoe (competent) sterk. (De deskundigheid van Aristotle!) (voetnoot 2)
We kijken natuurlijk ook naar andere kenmerken, maar warmte en competentie zijn verantwoordelijk voor maar liefst 90% van ons positieve of negatieve oordeel.
Maar, wat betekent dit nu voor ons als sprekers en wat kunnen we hiermee?
Hierin zijn 2 zaken belangrijk.
1) Dit beoordelen en bepalen speelt zich met name aan het begin van je presentatie af.
2) En een groot deel hiervan non-verbaal!
Het publiek weet het niet van zichzelf, maar het beoordeelt je op hoe ontspannen je oogt. Het ziet hoeveel ruimte je inneemt en hoe lang je ergens naar kijkt (competentie).
Allemaal cruciale elementen in het beoordelen van jouw warmte en competentie en dus heel belangrijk.
Ok, maar hoe kun jij dit non-verbaal positief beïnvloeden?
Competentie:
Het publiek beoordeelt “hoge status” gedrag vaak als competent. Wel altijd open en in contact met het publiek (warm). Anders, kun je weer als arrogant overkomen.
Maar, wat is dat dan “hoge status” gedrag?
Het archetype vanuit het theater die deze status symboliseert is de Koning (hoge status) en voor de lage status, de Joker of de Nar. De koning beweegt zich langzaam statig. Neem, tijd om te spreker en heeft zijn hoofd rechtop.
De joker, is klein en heeft een gedrongen houding, maakt snelle sprongetjes. Kijkt schichtig om zich heen en heeft een hoog, schel, vreemd lachje. Hij kijkt de koning vanuit zijn onderdanige positie vragend, om goedkeuring, aan.
Dit zijn natuurlijk “archetypen” en super “stereotypen”. Toch, zit er een kern van waarheid in en het laat veel zien over non-verbale communicatie en hoe dat in ons onderbewustzijn opgeslagen zit.
Kijk maar eens naar onderstaand schema, waarin je concreet het “hoge” en “lage status” gedrag kunt zien.
Wat kun jij praktisch doen?
Kortom: je kunt jezelf opnemen tijdens het hardop oefenen en dat later bekijken. Hoe kom je over? Maak je je onbewust klein en frummel je met je handen? Heb je de neiging je hoofd schuin te houden?
Allemaal geen probleem natuurlijk.
Maar, doe het nog een keer en hou je hoofd wat rechter, en maak wat stevigere gebaren en focus je op een punt een tijdje in plaats van rusteloos over het publiek te scannen en kijk dan weer hoe je overkomt. Echt waar, het kan een groot verschil zijn en dit wordt onbewust allemaal door je publiek geregistreerd! En vormt hun oordeel!
Bovendien, hebben we allemaal juist in het begin (waarin het oordeel gevormd wordt) de neiging om wat schuchter te zijn, ons kleiner te maken, wat zachter te praten. Dit doen we vaak onbewust om onze zenuwen aan het begin te compenseren. Dus, hier in het begin wat bewuster van zijn en van het effect hiervan op het publiek, kan geen kwaad.
Warmte:
Wil je weten hoe je je indruk van “warmte” positief beïnvloedt, kijk naar onderdeel beneden staand filmpje van Mark Bowden, door op de link te klikken.
Film Mark Bowden: anderhalve minuut.
- Zet geluid hoog.
- Klik op link.
Wil je de hele hilarische Ted talk van Mark Bowden zien op Youtube? Zoek op: The Importance of being Inauthentic, Mark Bowden
Succes!!
Voetnoot 1: Artistoteles is een filosoof die grofweg 500 jaar voor Christus leefde en het boek Rhetorica schreef. Rhetorica gaat over de kunst van het overtuigen.
Voetnoot 2: Story design: Nobbe en Mieras.
Trainingen:
- Wil je weten hoe je niet alleen non-verbaal, maar ook qua inhoud je publiek positief kan beïnvloeden? Zodat je publiek open staan om door jou overtuigt te worden. Volg dan de 1-daagse “Ontwerpen met Impact”. Mail naar info@presentingwithimpact.nl voor meer informatie.
- In 1 dag leren hoe jij boeiend en helder kan presenteren? Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar voor de open Training “Presenting with Impact”(Engelstalig) op vrijdag 11 oktober. Voor meer informatie.
- Heb jij een belangrijke presentatie voor de boeg? En wil jij dat deze een succes wordt? In 3 sessies van 3 uur leer jij met 1 op 1 coaching een stevige presenteer basis te creëren, waar je jaren mee vooruit kunt. Voor meer informatie.