Voeg jij dit magische ingrediënt toe aan je presentatie?
De afgelopen tijd heb ik een aantal technische bedrijven en technici mogen trainen in het beter over het voetlicht brengen van hun ideeën en informatie. Een feest om te doen. Het is geweldig om met een groep of individu een proces te doorlopen, waarna de energie en enthousiasme ervan af spat. Waar zit hem dat in? Hoe giet je een monotone opsomming van feiten, in een boeiend verhaal? Lees beneden één belangrijk tip om dit te bereiken.
De valkuil van veel technici is natuurlijk dat ze te diep in de techniek zitten. Daardoor is een eerste poging om een presentatie te houden, vaak een opsomming van “features” van het product. Deze worden dan op een “slide” getoond en de spreker somt als een nieuwslezer deze “features” op. Alsof de handleiding van een technisch product wordt opgelezen of een telefoonboek. Niet bijster interessant.
Bovendien spreekt deze aanpak niet het probleem of verlangen aan van een publiek. De taal die gebruikt wordt is erg technisch en abstract en valt niet in de schoot van het publiek.
De eerste stap is om zoveel mogelijk in kaart te brengen wat het voor de klant oplevert. Soms is dat voor verschillende groepen publiek nodig. Al brainstormend met de groep wordt dit steeds meer. Je moet even in het proces komen, maar als je er eenmaal inzit, tuimelen de opbrengsten over elkaar heen. Als een sneeuwbal die van een helling afrolt.
Vervolgens is het zaak om beelden te schetsen van het probleem en/of verlangen dat het publiek zich levendig kan voorstellen.
Dus in plaats van ons nieuwe audio systeem:
- Heeft een gemiddeld vermogen van 20 W.
- Heeft een optical disc player.
- Heeft de volgende optische drive types:
Kun je ook zeggen:
“Stel je voor je stapt in je auto met jouw nieuwe XXX audiosysteem. Je neemt plaats in je rijderstoel. Begint te rijden……. en met een druk op de knop wordt het XXXsysteem geactiveerd. Je rijdt de weg op en rondom wordt je omgeven door de klanken van je favoriete nummer met de meest heldere sound die je je voor kunt stellen. Het beste wat op dat moment technisch mogelijk is. Heerlijk relaxed en met een diepe bas op de achtergrond, geniet jij vanaf nu intens van alle momenten in jouw auto.”
Klink beter niet waar?
Nu ben ik geen purist die zegt dat de “bullitpoints” helemaal verboden zijn en dat het alleen om beelden schetsen gaat. Maar, waar het wel om gaat, is dat je het combineert. Simpelweg omdat mensen een beeld en het gevoel dat dat oproept veel beter onthouden. Beelden laten de informatie namelijk wel in de schoot van het publiek vallen. Alleen een bullitpoint opnoemen doet dat niet. Spreek dus zowel de emotie (beelden van opbrengst) als de ratio aan.
Kortom, voeg een beetje magie aan je presentatie toe. Spreek het verlangen van je klant, publiek aan. En laat de informatie daadwerkelijk in hun schoot vallen met het scheppen van magische beelden!!!