Hoe inspireer jij anderen met wat jij doet?
“……… all the great inspiring leaders and organizations in the world, whether it’s Apple, or Martin Luther King or the Wright Brothers, they all think, act and communicate the exact same way. And it is the complete oppositie to everyone else.”
In bovenstaande quote uit de geweldige Tedtalk van Simon Sinek “how great leaders inspire action”, beweert Simon Sinek dat organisaties en leiders die inspireren en over hun product, zaak of dienst spreken, dat op een geheel andere wijze communiceren dan de rest van ons dat doen.
En door deze andere manier van communiceren, bereiken ze veel meer; denk marktaandeel, denk naamsbekendheid. Na jarenlange studie is Sinek tot deze slotsom gekomen.
Wat is dit eenvoudige, maar cruciale, verschil in communicatie? En hoe zou jij dit kunnen toepassen als je over jouw werk, jouw zaak of product spreekt? Zodat je daadwerkelijk mensen kunt inspireren met wat jij doet? Lees het hieronder.
Simon Sinek gebruikt het onderstaande plaatje om het verschil in communicatie tussen inspiratievolle organisaties/leiders en niet inspiratievolle organisaties/leiders te illustreren.
De meeste leiders en organisaties communiceren vooral het wat (WHAT) en hoe (HOW) naar de buitenwereld toe. Beginnend bij de buitenste cirkel naar binnen. Dus, ze beginnen met het wat en eindigen met het hoe. Zie beneden een voorbeeld van hoe dit er voor Apple zou kunnen uitzien.
Bijvoorbeeld:
“We make great computers (what). They’re beautifully designed, simple to use and user friendly (How). Want to buy one?”
Maar, wat inspirerende leiders en organisaties doen is precies het omgekeerde en ze beginnen bovendien met de kern; het waarom (WHY). Kortom: ze gaan van het waarom, naar het hoe (HOW) en uiteindelijk naar het wat (WHAT).
Met het waarom (WHY) wordt hier niet bedoeld “winst maken”. Dat is een resultaat, volgens Sinek.
Het gaat met name om de antwoorden op de vragen:
- Wat is jouw doel?
- Waar doe je het voor?
- Wat is jouw geloof?
- Waarom bestaat jou organisatie?
- Waarom zou het iemand kunnen schelen?
Kortom: wat is jouw innerlijke drijfveer?
Als je vervolgens deze vragen beantwoord en dan van daaruit verder beweegt, naar het hoe (HOW) en wat (WHAT), zou je de volgende boodschap van Apple kunnen krijgen.
“Everything we do, we believe in challenging the status quo (why).We believe in thinking differently (why) . The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use and user friendly (how). We just happen to make great computers (what). Want to buy one?”
Zoals je ziet, beginnen waarom boodschappen, vaak met “wij geloven in….”, of ik geloof in….” Hiermee laat je dus meer van jezelf en jouw bedrijf zien of de zaak waarvoor jij staat. Dit komt veel krachtiger over dan het alleen te houden bij het wat en hoe.
Mijn WHY boodschap: “Ik geloof dat ieder bedrijf en iedere werknemer een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de wereld, door het delen van belangrijke kennis en ideeën (why). Het is mijn missie, mensen dit goed te leren, in kleine groepen op de persoon toegesneden (how), zodat hun kennis zich als een olievlek kan verspreiden. Presentatietrainingen zijn een belangrijke manier om dit te bereiken (what).
En ook in de binnenhuisarchitectuur kun je de WHY boodschap toepassen: “Onze aanpak in binnenhuis architectuur is geworteld in het geloof dat we iedere dag met kleur en patronen zouden moeten leven.” (Why)
Waarom is het zo belangrijk, om met WHY te beginnen. Naast het feit, dat je hiermee meer van jezelf of je bedrijf laat zien en daardoor krachtiger overkomt? De reden zit in de biologie volgens Sinek, meer specifiek in de hersenen. Met het WHAT spreek je de neo-cortex aan. Het deel van de hersenen waarmee we grote hoeveelheid data en informatie kunnen verwerken.
Maar, nu komt het. Met de HOW en de WHY spreken we het limbische systeem van onze hersenen aan. Het deel van onze hersenen waar ons gevoel zetelt, zoals vertrouwen en loyaliteit. En in dit specifieke deel van de hersenen worden onze beslissingen genomen! Kortom: door met de WHY te beginnen en te volgen met het HOW, spreken we direct dat deel van de hersenen aan, waarmee mensen beslissingen nemen.
Onderzoek toont aan, volgens Sinek, dat onze beslissingen gebaseerd worden op de WHY and HOW. Achteraf gaan we daar dan de feiten bij zoeken om wat we dus eigenlijk al besloten hebben, te rationaliseren.
Natuurlijk dient jouw WHY oprecht te zijn. En geloof me, bijna altijd is deze WHY er. Echter hij staat vaak ergens in een hoekje te verstoffen en dienen we er opnieuw leven in te blazen. Als je echt diep in jouw WHY gelooft, zal niet alleen je communicatie, maar ook hoe je denkt en handelt, bezielt raken door dit geloof en zul je er anderen mee besmetten ;-).
Waar geloof jij in……..?
Link naar TedTalk: how great leaders inspire action. https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=nl