Ze voelde ‘m niet…. Overtuigen met PATHOS.
Afgelopen weekend zaten vriendin H. en ik 2,5 uur in de trein naar het schone Maastricht. We waren op weg naar de herdenkingsdienst van de vader van een van onze gezamenlijke vriendinnen.
Dat biedt natuurlijk voldoende gelegenheid om samen even goed te bomen over het leven en zaken tegen het licht te houden.
Zo kwam ter sprake dat H. het “niet was geworden” voor een sollicitatie. Wat geen ramp was, want ze was al lang en breed met een nieuwe sollicitatie bezig.
Toch, was ik nieuwsgierig dus vroeg ik H. waarom ze dacht dat ze iemand anders uitgekozen hadden. Want, serieus, aan H. heb je een keigoede, een kneiterharde werker, slim en praktisch tegelijk.
“Nu”, antwoorde H., “Ze voelde ‘m niet”.
“Wat voelde ze niet?”
“Na het gesprek, zei ze dat ze mijn motivatie niet voelde.”
“Oh, hoe verwoordde je je motivatie dan?”
“Nou, ik zei dat ik het leuk vond om de potentie uit mensen te halen”.
Niets mis mee toch, zou je denken. Klopt als een bus. Een waarheid als een koe.
Waarom bleek dit dan niet voldoende voor deze recruiter?
Tuurlijk is er niet mis met de bewering “Ik vind het leuk vond om de potentie uit mensen te halen. Aristoteles, zou deze statement bestempelen als LOGOS. 1 van de 3 elementen die nodig zijn om je publiek te overtuigen.
Maar, wil je je publiek overtuigen dan is er dus meer nodig dan alleen LOGOS. Als je het je publiek wil laten voelen dan zal je toch ook PATHOS moeten toevoegen (het 2e noodzakelijke element).
Met PATHOS, maak je het concreter, voor je publiek. Je zorgt ervoor dat de recruiter het voor zich ziet en het kan voelen. Je spreekt de zintuigen aan.
Maar, hoe doe je dit dan?
Dit doe je door een verhaal of een voorbeeld toe te voegen dat jouw statement (LOGOS) ondersteunt, zodat mensen het voor zich kunnen zien en voelen. Dat het niet abstract, ver wegblijft, maar waardoor het dichterbij komt en de inhoud jouw publiek vervolgens kan raken.
Ik vroeg vriendin H. of ze er wat meer over kon vertellen. Wat vind je dan precies zo leuk hieraan?
“Nou, vertelde H. al toen ik jonger was, vond ik 2 dingen leuk, namelijk…..” En er rolde vervolgens een heel verhaal uit.
Na, een beetje doorpraten, kwamen we er zelfs achter dat dit een rode draad was die door haar hele leven liep. “Het beste eruit halen”, door middel van ontwikkelingswerk en het geven van loopbaanadvies.
Kortom, door de motivatie “Ik vind het leuk om de potentie uit mensen te halen” te laten ondersteunen door een voorbeeld of verhaal voeg je het broodnodige PATHOS toe.
In het voorbeeld van H. kan ze beginnen met vroeger toen ik op de basisschool zat…….. (beeld), was ik altijd enorm onder de indruk van (emotie)…. Ik dacht later,….
De rode draad is altijd in mijn leven geweest (boodschap) zowel in mijn werk als …als.. Het gaat mij altijd om…… (boodschap).
Kortom een verhaal is een beeld + emotie + boodschap.
Hierdoor blijft de motivatie niet abstract en ver weg “Ik vind het leuk om de potentie uit mensen te halen”, maar komt hij dichterbij en kan de recruiter het nu ook beter VOELEN.
En wat mooi meegenomen is, is dat als je PATHOS toevoegt, in plaats van alleen LOGOS, je “bodylanguage” en stem als vanzelf ook overtuigender wordt en je hierin ondersteunt. (ETHOS). Het 3e en laatste belangrijke element om te overtuigen volgens Aristoteles (ETHOS: hoe je de informatie overbrengt).
Want, zeg nou eerlijk, ik denk dat je veel overtuigender overkomt (stem, lichaamstaal), als je verbonden jouw persoonlijke motivatie verhaal vertelt dat je voor je ziet en wat van binnenuit komt (“inner motivation”), dan dat je alleen verstandelijk zegt: ik vind het leuk om potentie uit mensen te halen. En dat daarmee de kous af is.
Zo zie je hoe belangrijk PATHOS is naast LOGOS om te overtuigen, je publiek het te laten voelen hiermee en het je ETHOS daarmee ook nog eens versterkt.
Succes!
Vind je dit interessant en wil je echt de ins en outs eigen maken van overtuigen? Gebaseerd op de retorica (kunst van spreken) en hedendaags wetenschappelijk onderzoek?
Geef je dan op voor mijn Online cursus “Designing with Impact”. Vanuit je luie stoel, maak jij jezelf in 1 maand tijd alle kennis over overtuigend spreken eigen, gebaseerd op kennis van de retorica en huidige wetenschappelijk onderzoek.
Of wil jij:
- Je zenuwen leren temmen in 1 dag? Zodat je je zekerder voelt en steviger staat.
- Helder en boeiend Engelstalige leren presenteren in 1 dag? Zodat jouw boodschap overkomt bij een internationaal publiek.
- 1 op 1 coaching ervaren? Zodat je snel een stevig presenteer fundament legt, waar je jaren mee vooruit kunt.
Stuur dan een mail naar info@presentingwithimpact.nl en ik beantwoord je graag.
Op meer grip, impact en presenteerplezier!