Hoe zorg je dat je IMPACT genereert met je presentatie?
Een kleine toevoeging met een GROOTS resultaat.
Daar stond Hao. Hij had best een goede presentatie afgeleverd. Vervolgens wachtte wij in het publiek met spanning op het einde. Maar dat einde kwam er niet. Hao hield simpelweg op met praten.
Het was een beetje alsof je midden in een film zit. Je neem nog een handje smakelijke popcorn en dan totaal “out of the blue” verschijnt er een zwart doek met het woord einde en begint de aftiteling. We voelde ons een beetje verward en onvoldaan.
Nu was het Marloes haar beurt. Ze gaf evenals Hao een goede presentatie. Bij het einde gekomen, wist Marloes echter a) het einde goed neer te zetten in een beknopte en heldere samenvatting en conclusie. En, b) ze deed nog iets heel slims.
Hierdoor, wisten wij als publiek in een nanoseconde dat dit het einde was. Spontaan begonnen we allemaal tegelijkertijd te klappen.
Wat is het wat Marloes deed om dit te bereiken en hoe kan jij dit ook bereiken met jouw presentatie? Lees het in de februari nieuwsbrief hieronder.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de aandacht van het publiek groot is op het einde van de presentatie. We wachten allemaal op de conclusie, het punt dat gemaakt wordt, een korte samenvatting. Het publiek heeft daar enorme behoefte aan.
Vaak, wordt er door de spreker in de voorbereiding niet goed aandacht aan besteedt. De presentatie koste al veel tijd en men is bij het einde van het middenstuk blijven steken. Kortom: het einde ontbreekt simpelweg. Of er wordt nog snel iets onsamenhangends geroepen.
Dit is enorm zonde. Want, als je hier wel aandacht aan besteedt, is de kans zoveel groter dat je boodschap en kern informatie overkomt en daadwerkelijk beklijft. Dit is het moment, dat je dient te pakken om daadwerkelijk impact te hebben met je presentatie en je eerdere moeite, argumentatie en boodschap te verzilveren. Kortom: tip 1 pak die kans!
Tip 2: Echter, wat deed Marloes nog extra op het einde, naast een goede samenvatting, waardoor wij als publiek spontaan begonnen te klappen?
Marloes gebruikte helemaal op het einde van haar presentatie een kort zinnetje of “sound-bite” om haar presentatie definitief af te sluiten. Ze bezegelde hiermee haar presentatie op een hele functionele en slimme manier.
Dit zinnetje gebruikte ze al 2x eerder in haar presentatie, zodat wij het als publiek ook herkende. Ze liet met heldere argumentatie zien wat ze bedoelde en ondersteunde dit vervolgens met de “soundbite” die haar punt nogmaals illustreerde.
Wat was deze soundbite?
Marloes bestudeert gebarentaal. Het bestuderen van gebarentaal geeft wetenschappers de unieke kans om de “code van de mode” in taal te scheiden. “To distinguish the code from the mode” was haar “sound-bite”. (zie inhoudelijke uitleg sound-bite hieronder 1*)
Waarom was dit slim en functioneel?
- Door de “sound-bite” op het eind te gebruiken was de cirkel rond. Het einde werd duidelijk gemarkeerd. Hierdoor was het meteen klip en klaar voor ons als publiek, dat dit het einde was.
- Het is erg functioneel. Want, door op het allerlaatste deze sound-bite voor de derde keer te herhalen, wordt metaforisch de boodschap met een finale slag, nog dieper in het brein verankerd van het publiek.
- De “sound-bite” was eenvoudig, beknopt en krachtig, waardoor het makkelijk voor het publiek te onthouden is.
- Dit is het allerlaatste wat het publiek hoort en wat ze het beste zullen onthouden.
Hoe doe jij dit slim?
- Zorg dat deze “sound-bite” of kort zinnetje jouw boodschap helder en bondig weergeeft en goed bekt. (Je hoeft het niet zelf te verzinnen, het kan ook al bestaan).
- Gebruik het al eerder in je verhaal. Hou wel de balans. Gebruik het niet te vaak en alleen functioneel.
- Zorg dat alle informatie en argumentatie in jouw presentatie deze boodschap onderstreept. Hoe scherper dit is, hoe beter het resultaat.
- En sluit ermee af. Als de laatste hamerslag die je geeft. Succes!
Wil jij jezelf in 1 dag “the basics” van presenteren aanleren? Wil je leren wat jij nodig hebt om een effectief spreker te worden? Wil je in 1 dag een flinke slag maken in het professioneler en met meer plezier kunnen spreken voor een groep?
Geef je dan op voor een open workshop die ik op 21 april in Amsterdam organiseer.
Let op:
- Er is slechts plaats voor 6 personen. Wie het eerst komt, die het eerst maalt.
- Als je je voor 28 februari opgeeft, betaal je voor 1 dag 299,- euro i.p.v. 349,- euro.
- Na de training krijg je pdf theorie materiaal opgestuurd en een opname van jouw presentatie!
Mail naar: info@presentingwithimpact.nl
1* Uitleg Sound-Bite “to distinguish the code from the mode”: de code verwijst naar de aangeboren principes, die “gehardwired zijn” in ons brein. Dit maakt het voor ons mogelijk om (moeder) taal in al diens complexiteit moeiteloos te verwerven.
De mode verwijst naar de manieren waarop taal wordt geuit – met spraak of gebaren.
Tot voor kort was de zoektocht naar “universelen” vrijwel uitsluitend gebaseerd op gesproken talen. Hierdoor zijn sommige eigenschappen die (bijna) alle gesproken talen bevatten als universeel bestempeld. Echter, soms zien we diezelfde dingen niet terug in gebaren taal.
Zo kan de gebarentaalwetenschap ons weer een stap verder brengen in het beantwoorden van de fundamentele vraag: wat zijn de universele eigenschappen van taal die taalverwerving voor alle mensen mogelijk maakt.