Hoe maak je jouw korte presentatie Super Helder, Super Interessant en Memorabel? De code gekraakt: 3 succesfactoren.
Daar stond Chenlai, een kleine, Chinese vrouw met pientere ogen. Klaar om haar korte 5 minuten presentatie te geven.
Na de presentatie liet ze mij en de hele groep compleet verbluft achter.
Wat een parel deze presentatie: super helder, super interessant, super memorabel. In al zijn ingenieuze eenvoud, enorm krachtig. Zo zie je ze maar zelden voorbij komen.
Wat maakte nu precies dat deze presentatie en deze Chinese spreker zo groots waren? Welke 3 belangrijke lessen paste Chenlai feilloos toe? En wat kan jij doen, om hetzelfde te bereiken?
Lees hieronder de succesfactoren, die de code kraken van deze parel van een presentatie en die jij prima kunt toepassen.
1) Maak een keuze in je content!
Chenlai was vrij om te spreken waarover ze wilde spreken. Ze besloot al vroeg dat ze wilde spreken over haar cultureshock. Ze woonde nu een jaar in Maastricht en had zich al over enorm veel zaken verbaasd. Van het eten en drinken, tot aan hoe zaken geregeld zijn in Nederland.
In plaats van al deze zaken punt voor punt te gaan behandelen en vluchtig te benoemen en aan de oppervlakte te blijven. Begreep Chenlai heel goed dat ze voor 5 minuten een keuze moest maken, om a) binnen de tijd te blijven, maar b) ook om het interessant te maken. (een lange lijst met punten wordt als een opsomming en als niet boeiend ervaren door publiek).
Ze besloot 1 aspect te kiezen: hoe hiërarchie een belangrijke rol speelt in de Chinese maatschappij en hoe dit doorwerkt in de manier van communiceren op het werk. Ze zette dit vervolgens af tegen hoe dit communiceren, zonder dit besef van hiërarchie, er in Nederland compleet anders aan toe gaat.
2) Wat vindt jouw publiek interessant?
Bij de keuze van haar onderwerp had Chenlai zich ook laten leiden en helpen door wat met name interessant zou kunnen zijn voor haar publiek. Dus, ze had de keuze uit een hoop zaken, maar pikte dat eruit wat ook boeiend was voor haar publiek. Kortom, ze had zich echt verplaats in het publiek en benoemde dat ook duidelijk in haar presentatie. “Deze informatie is interessant voor jullie, want hierdoor kunnen jullie Chinezen beter gaan begrijpen en weten jullie waar zij vandaan komen”.
3) Doe wat je kiest goed.
In plaats van 15 dingen half te doen, maakte Chenlai dus een bewuste keuze, één onderdeel en werkte dat vervolgens ook erg goed uit. Ze had 3 hele duidelijk voorbeelden die haar punt illustreerde. De manier van communiceren in Nederland op het werk werd in 3 verschillende voorbeelden, afgezet met hoe dit er in China aan toe ging. Door het contrast, en de goed uitwerkte voorbeelden. Werd de presentatie christal helder, komisch en enorm memorabel.
Op haar gemak en binnen de tijd, leverde Chenlai een sterk staaltje spreekkunst af.
Wil jij net als Chenlai super helder, super interessant en memorabel spreken?
Doe dan als Chenlai, vraag jezelf het volgende af:
- Welk onderdeel binnen dit onderwerp kan ik behandelen binnen de tijd?
- Welk punt kan ik goed maken en uitwerken (goede voorbeelden) binnen deze presentatie?
- Wat is met name interessant voor mijn publiek? (ga in de voetsporen van je publiek staan).
Zo kom je vanzelf in het metaforisch “smalle gedeelte van de trechter” uit tijdens je voorbereiding. Je raakt niet verstrikt in de materie, in allerlei zijpaden en mogelijkheden, maar werkt recht op je doel af naar een ijzersterke presentatie, die staat als een huis.
Succes!